Welcome, Anonymous (Profile, Private Messages)
Having trouble signing into the forums? Please [ logout ] and log back in.
 Log inLog in 
SEARCH:     » Advanced Search

Shutterstock Photographer Forum Forum Index : Tax Witholding Discussion for Foreign Submitters :
DUTCH Submitters!
Page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Next

Post new topic    Reply to topic
Author Message
pholien

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 5:38 am     Reply with quote

Ik heb hem ook verzonden en 11 niet aangevinkt. . . ;)!
grafistart

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 5:55 am     Reply with quote

rutgersr wrote:
grafistart wrote:
Ook vraag ik me af hoe hij wil weten over welk bedrag ik 30% betaald heb. Ontvangen we daar soms specificaties over?

Nee, precies!
Wanneer dit wel het geval zou zijn kun je e.e.a. duidelijk in je boekhouding opnemen en is er sprake van duidelijke zakelijke transacties.
Nu blijft het i.m.o. "resultaat uit overige activiteiten", en dus A2.

Let wel op ... niet alleen zzp is een voorwaarde maar ook mag je bedrijf helemaal niets met fotografie of grafisch te maken hebben. Anders moet je echt het B2 formulier invullen. Ook concludeer ik daaruit dat je dan niet je zakelijke rekening mag gebruiken voor de SS inkomsten. Overigens ben ik ook zzp maar toch kom ik waarschijnlijk niet in aanmerking voor A2. Dat heeft dan weer te maken met mijn vennoot (vof). Het is allemaal zo onduidelijk ... ik begrijp niet dat dit niet internationaal geregeld is. Gewoon via onze eigen BD een soort van internationale EIN code. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we dit per land (buiten Europa) moeten navragen bij hun BD? Dat zal een mooi zooitje worden als het een keer geen Engels is.
rutgersr

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 9:12 am     Reply with quote

Aangezien paypal niet mijn directe zakelijke rekening is ....... :-D

En wat zou de IRS tegen mij (ons) willen beginnen?
De CIA laten uitzoeken of ik toevallig geen fotograaf ben? En dan ..... mij in de toekomst een naheffing sturen over een paar centen omdat ik een verkeerd formulier, in een voor mij vreemde taal, heb ingevuld terwijl er tussen de US en NL een verdrag ligt. ;-)

Als SS of IRS verwacht dat zakelijke klanten een US tax nr moeten aanvragen en moeilijke formulieren moeten invullen verwacht ik van SS ook een zakelijke instelling. Dus gespecifiseerde overzichten van alle verkopen schriftelijk aangeleverd met een minimum van 1 per maand. En dat overzicht moet dan wel zodaning inzichtelijk zijn dat er ook duidelijk is waar de verkoop vandaan komt, wat het omzet bedrag is en wat mijn verdiensten zijn.
Daarnaast exact duidelijk wat er verwacht wordt (Welk formulier en welke info)!
En niet afschepen met de opmerking ga maar naar je accountant en laat die je maar adviseren en kijk maar op het forum over dit onderwerp in je eigen taal, iets wat nu gebeurt.

Ik ben er klaar mee. Heb de A2 ingevuld en daar doen ze het maar mee. Zoniet, jammer! Dan betaal ik liever die 30% over de US verkopen, waar ik dan ook een specificatie van wil, of stop helemaal bij SS.
gregor

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 9:33 am     Reply with quote

Rutger en ik hebben een eenmanszaak, grafistart heeft een VOF.
Als ik het goed begrepen uit die andere thread hoort grafistart in B2 en moet hij idd die hele flauwekul procedure doorlopen met een TIN aanvragen en ook nog eens z'n belastingadviseur raadplegen voor welk W-8 formulier voor hem van toepassing is.
Een eenmanszaak hoort blijkbaar in A2, maar die bevestiging heb ik nog niet. Tot nog toe hebben alleen mede submitters dit advies gegeven, maar ik wil het zeker weten. Ik wil dat SS zelf met een duidelijk antwoord komt, of anders die luie slaapkoppen bij de belastingdienst. Een accountant kan ook, maar die optie wil ik ff bewaren voor het laatst omdat dat onnodig geld gaat kosten.

grafistart; Hoe kom je aan dat verhaal dat het bedrijf niks met fotografie of grafisch te maken mag hebben? Geldt dat voor jouw VOF of ook voor eenmanszaken?
coletteplanken

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 10:31 am     Reply with quote

Ik heb de gegevens ingevuld als 'Individual'. Ik heb wel mijn sofinummer ingevuld (staat uiteindelijk ook gewoon op je id-kaart of paspoort) en 11 niet aangevinkt. Ik zou niet weten wat ik voor verklaringen naar SS of de IRS zou moeten sturen, dus hoeft daar volgens mij geen vinkje bij.
Je sofinummer heb je in Nederland ook altijd nodig voor dit soort formulieren (en het voorbeeld dat in de 'help-pdf' staat wijst daar ook op).

Wat betreft mensen die een bedrijf hebben:
Er staat in het tax centre nadrukkelijk: "If you are submitting to SS as a...."
Het hangt er dus vanaf of je je als bedrijf of als individu hebt aangemeld bij SS. Sta je daar te boek als bedrijf, dan zul je er niet onderuit kunnen, maar als je upload als individual, kun je ook het formulier invullen als individual, lijkt mij...
Ik ben geen expert dus hang me er niet aan op, maar je kunt toch ook in Nederland gewoon als individu en als 'hobby' stockfoto's maken, terwijl je tegelijkertijd een bedrijf hebt? Volgens mij moet dat naar de USA toe ook gewoon kunnen. In Nederland moet je die inkomsten opgeven (naast, maar losstaand van je bedrijfsinkomsten), dus kun je er voor de Amerikaanse wetgeving van vrijgesteld worden.
Het invullen van het formulier als 'individual' zou dan moeten volstaan, mits je ook voor de Nederlandse belastingdienst stockfotografie als hobbyinkomsten opgeeft.
Het wordt iets anders als je bedrijf gekoppeld is aan stockfotografie en/of als je bij SS als bedrijf staat ingeschreven. In dat geval moet je wel die EIN- of ITIN nummers aanvragen. Maar dat moet je dan toch ook gelijk voor meerdere stocksites, heb ik begrepen. Er zitten er een heleboel in de VS en Alamy, Getty en Veer Marketplace hebben toch ook al zoiets, of zijn er mee bezig? Ik neem aan, dat nu de IRS SS in de tang heeft, de rest wel zal volgen.
Misschien kunnen degenen voor wie dit relevant is eens kijken hoe deze stocksites het oplossen?
Het lijkt me ook wel leuk om hier nog even een link te plaatsen waarmee ik ongetwijfeld iedereen met een bedrijf in de gordijnen zal jagen: http://www.irs.gov/publications/p519/index.html . De 'tax guide for aliens' van de IRS... Voor als je geen raad weet met je tijd...gemene grijns... ;-)
Overigens wordt op http://www.[do_not_advertise_other_microstock_groups]/index.php beweerd dat de IRS cq SS alleen belasting mag inhouden van materiaal dat door Amerikanen is gedownload. Als dat zo is lijkt me dat voor SS goed om gek van te worden! :-)
grafistart

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 11:06 am     Reply with quote

gregor wrote:
grafistart; Hoe kom je aan dat verhaal dat het bedrijf niks met fotografie of grafisch te maken mag hebben? Geldt dat voor jouw VOF of ook voor eenmanszaken?

mackin43 wrote:
gregor, do you submit to Shutterstock through your company?

Aanvulling van Cidepix

cidepix wrote:
If all you do is submit your OWN work then you are also an individual. An individual can have a catering company, but also can submit images as an individual! :) But if your business is about photography and you submit on behalf of that company then you are right! You need it!

Met 'it' wordt de EIN code bedoeld. Het maakt daarbij niet uit eenmanszaak of vof. Maar ik hoop dat ik het goed begrijp ;) ... 'on behalf of that company' 'through that company'. Mijn bedrijf doet ontwerp, opmaak, enz. en illustraties/fotografie is een echte bijzaak oftewel hobby. Ik weet dus niet of dat ook telt. Maar de inkomsten SS komen wel allemaal binnen op mijn PP zakelijk en vervolgens naar mijn zakelijke bankrekening. Ik neem aan dat ze dat met 'through your company' bedoelen.
gregor

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 12:09 pm     Reply with quote

Het is wel typisch dat de Nederlandse thread de meeste pagina's heeft. Dat komt zeker omdat er zo oneindig veel regeltjes zijn in ons land. En dan komt dit gedoe er ook nog bij!

Collete; bedankt voor je aanvulling. Toen ik begon bij SS had ik nog geen bedrijf, dus ben ik ook niet aangemeld als bedrijf. Maar ik zie ook nergens in m'n account waar je dat zou moeten hebben invullen.
Hoe weet je trouwens dat die andere stocksites er ook mee bezig zijn?

grafistart; ja idd dat verhaal van Cidepix was het meest duidelijk. Aardige man (of vrouw) maar het is wel gewoon een collega, dus ik ga me daar niet op vastpinnen.
grafistart

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 12:41 pm     Reply with quote

gregor wrote:
grafistart; ja idd dat verhaal van Cidepix was het meest duidelijk. Aardige man (of vrouw) maar het is wel gewoon een collega, dus ik ga me daar niet op vastpinnen.

Maar dat is 't juist. Niemand met een bedrijf weet het momenteel zeker dus ik pin me nergens op vast en betaal gewoon die 30% over US dl. Ik wacht liever nog een aantal maanden tot ook bedrijfsmatig alles duidelijk is en zie het dan wel. Gewoon het A2 formulier invullen, zie ik niet als een oplossing.
coletteplanken

Post Posted: Thu Jul 23, 2009 2:47 pm     Reply with quote

Als je het niet zeker weet kun je toch beginnen met je naam in te vullen voor de "Tax grace period" in het tax-center? Als je dan je uitbetalingsbedrag verhoogt heb je even de tijd... Meestal wordt het binnen een paar weken wel duidelijk wat je precies moet doen. Als er éénmaal formulieren zijn goedgekeurd kan er een voorbeeld van gemaakt worden voor anderen en ook voor mensen die zich in de toekomst gaan aanmelden hier.

Gregor: op die site van Microstock group (de link uit mijn vorige post). Ik zit daar nog wel eens wat te lezen, want voor mij was/is het allemaal nieuw. Ik ben daar in de loop van de afgelopen maanden aardig wat wijzer geworden over veel onderwerpen.
Op deze site wordt ook wel gereageerd door mensen van de diverse stock sites.
Ze schreven over Veer Marketplace dat je wanneer je je hebt aangemeld en bent geaccepteerd automatisch deze formulieren voorgeschoteld krijgt en er stap voor stap doorheen geloodst wordt, met uitgebreide uitleg. En waarom dat nou bij SS zo moeilijk moet. Ik zit niet bij Veer, dus ik heb het niet zelf gezien. Ook weet ik niet of er verschil is in stocksites (belastingtechnisch), zodat het voor de ene site een beetje anders ligt dan voor een andere.
Ik doe dit pas een half jaar en daarvoor wist ik alleen van stock fotografie wat ik wel eens erover tegenkwam op diverse fotografie forums. Ik heb dus nog heel wat te leren...! ;-)
devation

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 10:40 am     Reply with quote

Hi Allemaal,

Ik submit hier als een bedrijf (een eenmanszaak), ik submit alleen mijn eigen werk.
Vandaag heb ik meerdere keren contact gehad met de IRS, om uit te zoeken wat wij nu moeten doen. Het valt allemaal wel mee je moet een EIN aanvragen en W8-BEN invullen.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, en is het allemaal correct.

Gr. Edwin

-------

Je hebt nodig een EIN (Employer Identification Number)

Dit krijg je door formulier SS-4 in te vullen. Dit kan je telefonisch (!) doen, en je krijgt dan per direct je EIN. (Tel: + 1 215 516 6999)

Je moet het volgende doorgeven (nr's zijn de velden), dit is wat mij gevraagd is:
1. Voornaam Achternaam
2. Bedrijfsnaam
4a+4b: postadres
5a+5b: Adres
6: Land
9a: Sole proprietor (Eenmanszaak)
10: Compliance with IRS withholding regulations
11: Maand Jaar (datum hoeft niet)
16: Other: Graphical Design (in mijn geval)
17: Photography (was voldoende volgens hem)
18: Nee (in mijn geval)

That's it; na controleren gegevens krijg je meteen je EIN telefonisch! (En schriftelijk na 2-3 weken)

--------

Je moet invullen formulier W-8BEN (online, dus).

Dit heb ik zelf nog niet gedaan, aangezien ik zit te wachten tot SS mijn account information heeft aangepast. (naam en adresgegevens).

1. voornaam achternaam dba bedrijfsnaam
* (dba = doing business as)
* "Veld 1" = Dit moet dus je Fullname / 'make checks payable to' worden binnen SS.
2. Land
3. Individual (!!)
4 + 5. Adresgegevens (Overgenomen uit SS-account)
6. ##-####### EIN
9. A + B aanvinken, C+D+E = -
11. -

Ondertekenen met je naam volgens veld 1.
gregor

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 11:22 am     Reply with quote

Hey te gek, heel erg bedankt Edwin! :)
Ik stond net op het punt door te draaien, en van al die regen op het moment wordt ik ook niet echt vrolijker!

Eindelijk eens een duidelijk antwoord.

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen die EIN online aan te vragen, en als ik er niet uitkom ga ik ook maar bellen.

Bedankt voor je samenvatting, je maakt m'n dag weer goed! :)

colette; die link naar MSG werkte niet, maar ik had daar ook de nodige vragen gesteld!
devation

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 11:26 am     Reply with quote

gregor wrote:

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen die EIN online aan te vragen, en als ik er niet uitkom ga ik ook maar bellen.

Helaas zal dat niet gaan:

"The business location must be within the United States or U.S. territories.
Foreign filers without an Individual Taxpayer Identification Number (ITIN) cannot use this assistant to obtain an EIN."

Gewoon even bellen dus!
(Zorg er wel voor dat het spellen in het engels een beetje lukt... ;) Wat een drama zeg. Tel gesprek duurde trouwens 37 minuten incl wachttijd, haha.)
gregor

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 11:30 am     Reply with quote

Oh bedankt, dan moet ik zorgen dat ik alle gegevens bij de hand heb anders wordt het een duur telefoontje!
coletteplanken

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 12:41 pm     Reply with quote

Gregor: Voor jou geldt dus de B2 procedure?
een gelijksoortig verhaal had ik ook bij Microstockgroup gelezen, herinner ik me nu. Maar dat was iemand vanuit een ander land en vlak na die aankondiging van SS over die tax in mei. Ook iemand die gewoon had opgebeld naar de IRS en door een zeer vriendelijke dame stap voor stap door de procedure was geloodst.
Het duurde bij hem ook inderdaad wel even voor ze door de hele procedure heen waren, ook al omdat ze alles twee keer controleerde.

Die link van MSG had ik nog even getest, omdat ik vond dat het wel een vreemde link geworden was qua text. Zou SS het kopiëren van dit soort links niet toestaan?

Ik had je vraag al zien staan daar inderdaad. Op het ogenblik wordt er niet veel bijzonders verhandeld aan aktuele onderwerpen, maar je kunt er best veel info vinden.
Leuke dingen zijn dat Bigstock onlangs zijn policy enigszins heeft aangepast omdat ze op dat forum blijbaar met voldoende steekhoudende argumenten kwamen en dat stocksites zelf ook vragen wat contributors anders zouden willen. Ook wordt er regelmatig door stocksite vertegenwoordigers gereageerd op de onderwerpen waarover gediscussieerd wordt. Zo zie je twee kanten van een verhaal en je krijgt in de loop van de tijd grofweg een beeld van de manier waarop de diverse stocksites met hun contributors omspringen.
gregor

Post Posted: Fri Jul 24, 2009 2:31 pm     Reply with quote

coletteplanken wrote:

Die link van MSG had ik nog even getest, omdat ik vond dat het wel een vreemde link geworden was qua text. Zou SS het kopiëren van dit soort links niet toestaan?

Lijkt op een script, volgens mij worden automatisch alle links bewerkt waar het woord "stock" in zit.
Volgens de regels mogen we geen namen van de concurentie noemen, dus ik zou wel ff die namen weghalen als ik jouw was. Afkorten mag wel, dus BSP bedoel je? :)
Maar zover ik weet mogen we wel naar forums verwijzen. Dat is geen concurentie!

Post new topic   Reply to topic Page 18 of 22 All times are GMT - 5 Hours
Page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Next

Shutterstock Forum for Contributors