Welcome, Anonymous (Profile, Private Messages)
Having trouble signing into the forums? Please [ logout ] and log back in.
 Log inLog in 
SEARCH:     » Advanced Search

Shutterstock Photographer Forum Forum Index : Tax Witholding Discussion for Foreign Submitters :
For swedish submitters
Page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic    Reply to topic
Author Message
feferoni

Post Posted: Fri May 29, 2009 5:52 am     Reply with quote

Polisen kan verifiera ditt pass. Här i HBG kan man gå till receptionen, så gör dem det. Ni kanske ska ringa till er närmaste polistation och fråga hur dem gör där, men det borde ju vara samma.

Utländska arbetsgivare ska inte skatta för oss i SVERIGE, men om, som idetta fallet, USA inte har papper på att vi är svenska (dvs pass, ID etc),så blir vi dubbelbeskattade. Men vanlig regler för inkomster etc gäller för övrigt, att om du tjännar mindre än en viss summa på din HOBBY, så behöver du ej skatta.
Det som är förrvirrande är väl att SS inte är vår arbetsgivare....?

*suck...* jag har inte bestämt mig ännu, men jag tänker verkligen inte ge mina surt tjänade ören till amerikanska staten!
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:05 am     Reply with quote

feferoni wrote:
Polisen kan verifiera ditt pass. Här i HBG kan man gå till receptionen, så gör dem det. Ni kanske ska ringa till er närmaste polistation och fråga hur dem gör där, men det borde ju vara samma.

Utländska arbetsgivare ska inte skatta för oss i SVERIGE, men om, som idetta fallet, USA inte har papper på att vi är svenska (dvs pass, ID etc),så blir vi dubbelbeskattade. Men vanlig regler för inkomster etc gäller för övrigt, att om du tjännar mindre än en viss summa på din HOBBY, så behöver du ej skatta.

*suck...* jag har inte bestämt mig ännu, men jag tänker verkligen inte ge mina surt tjänade ören till amerikanska staten!

jag tror jag tjänat mer än som hobby, hur gör jag? vill helst ej reg företag, då bet man 50 % av det man tjänat ju till SK
ason

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:10 am     Reply with quote

Du behöver inte betala moms på RF bilder sålda av "utomlands" företag.
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:11 am     Reply with quote

ason wrote:

så hur gör jag, man tjänar ju pengar här, skatt åste man ju betala, måste jag ha reg företag? vet ingenting om deras reglar, tom deras broschyrer är svåra att tolka
lamella

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:15 am     Reply with quote

Nu pratade jag med någon på Skatteverket och det känns att de inte riktigt vet hur man gör.
De sa att fotografering kanske kan inte räknas som Hobby (de sa, att t.ex. som hobby kan räknas att plocka bär :D :D)
I alla fall, om vi säger att det är hobby, då behöver man inte betala skatt om inkomsten är mindre än 5000 kronor per år.
Men det är ju löjligt om vi ska betala 30% till USA och 50% här. Vad ska vi tjäna på det.
Jon skrev att de ska (eventuellt) ta skatt från oss i början av juli, men att få ITIN nummer kan ta mer tid än 6 veckor.
aaaaaah!
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:17 am     Reply with quote

ason wrote:

varför inte?
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:18 am     Reply with quote

lamella wrote:
I alla fall, om vi säger att det är hobby, då behöver man inte betala skatt om inkomsten är mindre än 5000 kronor per år.

aaaaaah!

det blir ju mer än hobby så det går inte tyvärr
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 6:32 am     Reply with quote

alltså nu börjar jag bli förvirrad, fattar ändå ej varför man ska ha den jä...ITIN? jag betalar ingen skatt här (än) för sålda bilder, varför när jag skaffar ITIN skulle dem då slippa ta 30 % av mig? vad gör den egentligen?
tacksam för svar
/M
pajson

Post Posted: Fri May 29, 2009 8:29 am     Reply with quote

monia33 wrote:
lamella wrote:

aaaaaah!

Var inte hobby upp till 25K SEK/år?
tonygers

Post Posted: Fri May 29, 2009 8:44 am     Reply with quote

This might help your questions?
http://startaeget.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=94016b47-0467-4ba6-b1ad-a3fa3ed3966b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 9:35 am     Reply with quote

man tjänar ju mer än att det ska klassas som hobby verksamhet, tillbaka till ITIN, kan någon svara på mina tidigare frågor, varför måste man ha det för att slippa att de drar av 30 %??
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 9:48 am     Reply with quote

pajson wrote:
monia33 wrote:
lamella wrote:

aaaaaah!

Var inte hobby upp till 25K SEK/år?

Hobby är inte 25000:- skattefritt. Har hört det förut, men det är fel.
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 9:53 am     Reply with quote

monia33 wrote:
feferoni wrote:

jag tror jag tjänat mer än som hobby, hur gör jag? vill helst ej reg företag, då bet man 50 % av det man tjänat ju till SK

En arbetsgivare betalar ju alltid in ca 30% arbetsgivaravg av din lön, som du sedan skattar 30% kommunalskatt på. Hur man gör som privatperson här är frågan? Igentligen borde dom dra 30% fast till sverige, istället för arbetsgivaravgiften. sen skattar du 30% som vanligt. Annars borde även privatpersoner dra ca 50% skatt, som företag gör.

Stora skillnaden är ju att du kan dra av utrustningen på företaget när du börjar tjäna så pass mycket.

moms kan man glömma helt! oavsett
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 10:10 am     Reply with quote

[quote="magnum"][quote="monia33"]
feferoni wrote:

varför det?
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 10:43 am     Reply with quote

[quote="monia33"][quote="magnum"]
monia33 wrote:
feferoni wrote:

varför det?

SS lägger på moms när deras kunder betalar. Du som leverantör från Sverige ser aldrig nån moms. Därför inget att redovisa.

Post new topic   Reply to topic Page 2 of 5 All times are GMT - 5 Hours
Page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Shutterstock Forum for Contributors