Welcome, Anonymous (Profile, Private Messages)
Having trouble signing into the forums? Please [ logout ] and log back in.
 Log inLog in 
SEARCH:     » Advanced Search

Shutterstock Photographer Forum Forum Index : Tax Witholding Discussion for Foreign Submitters :
For swedish submitters
Page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic    Reply to topic
Author Message
tund

Post Posted: Fri May 29, 2009 11:54 am     Reply with quote

Någon som vet om det kostar pengar att få sitt ITIN nummer? har letat i trådarna men ej hittat svar..
cajoer

Post Posted: Fri May 29, 2009 12:24 pm     Reply with quote

monia33 & lamella:

Moms slipper vi betala eftersom vi exporterar, alltså säljer våra bilder till ett företag utanför EU. Shutterstock är vår kund (inte de som i slutänden köper bilderna, de kan ju sitta var som helst i världen) och de har sitt säte i USA. Därför räknas det som export.

Skulle vi däremot sälja till en microstocksajt inom EU tror jag att vi dessvärre skulle åka på att betala moms, vilket skulle vara rätt jäkligt eftersom vi inte kan styra priset och lägga till någon moms utan skulle få stå för den själva. Det är ju annars konsumenten som betalar momsen, inte företagarna. Är inte helt säker på detta dock, eftersom jag inte råkat ut för det än. Det kan också vara så att bara microstocksajten (eftersom de ju är ett företag och ingen konsument) betalar moms i det land det verkar och att vi slipper momsen, men det förutsätter att man har ett momsregistreringsnummer att visa upp och då måste man registrera näringsverksamhet.

Skillnaden mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet verkar inte vara helt tydlig och man lär nog inte få polisen efter sig så länge man bara redovisar alla siffror korrekt. Hobby är det väl helt enkelt om det är oviktigt att gå med vinst och såvitt jag vet finns inga gränser angivna för hur mycket man får tjäna i en hobbyverksamhet.

Från Nutek:
Quote:
Det finns inga gränser för hur mycket du får tjäna i en hobbyverksamhet. Det som skiljer hobby från näringsverksamhet är att en hobby saknar vinstsyfte. En hobby är något du utför på din fritid och som inte är din huvudsakliga försörjning.

Normalt beskattas hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst i deklarationen. I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter avdragsgilla.

Om du driver din verksamhet med syfte att den ska gå med vinst ska du ansöka om F-skatt och beskatta vinsten i inkomstslaget näringsverksamhet.

Att sälja bilder på microstocksajter gör väl de flesta för att tjäna pengar så det borde väl räknas som näringsverksamt tycker jag själv, men tjänar man fjuttigt lite kan man ju alltid testa att deklarera det som hobbyverksamhet.

-

Att Shutterstock vill att vi ska skicka in papper till IRS (amerikanska skattemyndigheten) antar jag är för att de vill visa att de har rent mjöl i påsen, för även om vi skickat in kopia av ID-handling till Shutterstock har ju IRS ingen koll på vilka länder Shutterstock skickar pengar till. Så den här förändringen är väl egentligen inte så chockerande, men jobbigt för oss att behöva krångla med papper. Återstår att se om alla andra sajter gör samma sak snart...

För att undvika dubbelbeskattning (som är ganska vansinnigt, men som inte är något nytt och framförallt inget som Shutterstock hittat på vilket många ilskna typer här verkar tro) så har de flesta länder (USA och Sverige, t.ex.) avtal som säger att man bara betalar skatt i det land man där man bor och verkar. Vi måste alltså skicka papper till IRS (dvs. skaffa det där jäkla ITIN-numret och sedan skriva det på något formulär som jag inte minns namnet på nu) för att bevisa att vi verkligen är svenskar och att vi därmed slipper betala 30% amerikansk skatt.

Apropå skatt så låter 50% (som några nämnt i den här tråden) i skatt i Sverige förresten som en ganska hög siffra? Om inte mina beräkningar är helt åt skogen betalar jag runt 39-40 procent, och jag säljer för femsiffrigt varje månad. Jag har f-skatt (enskild näringsverksamhet).

-

När det gäller passet var jag hos polisen idag (Göteborg) men blev vidareskickad till en notarius publicus som tog 150 spänn för att göra en kopia. Får den på måndag. Har inte orkat kolla upp om det går att få en kopia gratis någon annanstans.
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 12:33 pm     Reply with quote

Har du firma räcker det tydligen med ett "EIN" nummer istället för ITIN. Det fixar man på 10 minuter genom ett telefonsamtal. MSG forum har precis tagit upp det.
Då behövs inget Passkrångel som det verkar. För passet var väl för att få ITIN nummret ?

40% verkar mer rimligt. 50% tror de flesta dock...
cajoer

Post Posted: Fri May 29, 2009 12:38 pm     Reply with quote

Åhå, sedär... då kanske jag slängde 150 spänn i sjön. Tur att det inte kostade mer då, i alla fall... ;)

Var hade de skrivit om det? MSG forum? Fattar inte förkortningen. :)

Tillägg:

Angående skatten igen, så kan den kanske närma sig 50% när man börjar tjäna riktigt mycker pengar... men det tar nog en stund innan man mår sådana summor som microstocksäljare.

Kul förresten att kunna skriva på svenska. Forumet borde kanske ha en "landstråd" för varje land som finns representerat på SS.
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 12:46 pm     Reply with quote

cajoer wrote:
Åhå, sedär... då kanske jag slängde 150 spänn i sjön. Tur att det inte kostade mer då, i alla fall... ;)

Var hade de skrivit om det? MSG forum? Fattar inte förkortningen. :)

Tillägg:

Angående skatten igen, så kan den kanske närma sig 50% när man börjar tjäna riktigt mycker pengar... men det tar nog en stund innan man mår sådana summor som microstocksäljare.

Kul förresten att kunna skriva på svenska. Forumet borde kanske ha en "landstråd" för varje land som finns representerat på SS.

microstockgroup. http://www.[do_not_advertise_other_microstock_groups]/index.php
pajson

Post Posted: Fri May 29, 2009 1:04 pm     Reply with quote

Så schablonavdraget på 25% gäller men om man drar av sina utlägg, typ utrustning, dras det av den summan.
monia33

Post Posted: Fri May 29, 2009 1:24 pm     Reply with quote

cajoer wrote:
monia33 & lamella:

jag säljer för femsiffrigt varje månad. Jag har f-skatt (enskild näringsverksamhet).

.

menar du 5-siffrigt bara hos SS? om så fall bara att gratulera
/M
Guest

Post Posted: Fri May 29, 2009 1:29 pm     Reply with quote

monia33 wrote:
cajoer wrote:
monia33 & lamella:

jag säljer för femsiffrigt varje månad. Jag har f-skatt (enskild näringsverksamhet).

.

menar du 5-siffrigt bara hos SS? om så fall bara att gratulera
/M

Hehe, nej, totalt. Jag säljer på sju sajter.
moori

Post Posted: Fri May 29, 2009 3:06 pm     Reply with quote

Jag kör också egen firma och funderar om man ska skaffa ITIN eller EIN. Jag läste någonstans att man måste skicka in tax return (deklaration) i USA varje år om man har inkomst med EIN. Vet inte om detta gäller i vårt fall också....krångel krångel.
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 3:11 pm     Reply with quote

moori wrote:
Jag kör också egen firma och funderar om man ska skaffa ITIN eller EIN. Jag läste någonstans att man måste skicka in tax return (deklaration) i USA varje år om man har inkomst med EIN. Vet inte om detta gäller i vårt fall också....krångel krångel.

Inga fler spekulationer nu. Jag blir tokig:) Jag hade precis bestämt mig för att fixa EIN.
Dom kan stoppa upp sin deklaration i ....

Jag ringer och fixar EIN.
ason

Post Posted: Fri May 29, 2009 3:24 pm     Reply with quote

Ähummm...kan vi inte hålla denna tråd till verklig fakta...inte vad vi hört etc...
Detta är bara för mkt och alla med erfarenhet, verklighet..plz berätta för oss förvirrade nördar...;)
Spekulation tar för mkt tid nu...
/lena
pajson

Post Posted: Fri May 29, 2009 3:42 pm     Reply with quote

Man skall tydligen skapa ett EIN-nr:
https://sa1.www4.irs.gov/modiein/individual/index.jsp

Men vad gör man sen?

Vänligen beskriv processen ni som gjort det.
lamella

Post Posted: Fri May 29, 2009 3:56 pm     Reply with quote

Ang. procenter. På skattevrket de sa så, om det är inte ditt heltidsjobb och du har inga andra inkomster, då är skatten ung. 30%, men om du har ett annat heltids jobb, då kan det bli 50%.
ason

Post Posted: Fri May 29, 2009 4:23 pm     Reply with quote

Vi får ju inte glömma att:
det är us som tar 30% i skatt av oss oavsett hur vi skriver ,gråter,skriker till rsv!

Allt detta med blanketter etc är ju för att slippa skatta till usa.

Hur vi än gör och beter oss i detta fallet så får vi 30% mindre betalt från ss om vi inte fixar pappersarbetet...med irs(amerikanska skatteverket).

nu ska jag dricka 44 till vinglas och sooovvva...
ha det bäst folks/
lena
magnum

Post Posted: Fri May 29, 2009 4:29 pm     Reply with quote

pajson wrote:
Man skall tydligen skapa ett EIN-nr:
https://sa1.www4.irs.gov/modiein/individual/index.jsp

Men vad gör man sen?

Vänligen beskriv processen ni som gjort det.

Det funkar inte online för utlänningar. Du måste ringa.

sedan står allt i brevet från ss.

Post new topic   Reply to topic Page 3 of 5 All times are GMT - 5 Hours
Page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Shutterstock Forum for Contributors